Friday, March 7, 2008

Hukum-Hakam Berkaitan Mencegah Kemungkaran

Hukum-Hakam Berkaitan Mencegah Kemungkaran

Al-Imam Ibn Qudamah telah menyatakan empat keadaan berkaitan hukum mencegah kemungkaran:

Ketikamana seseorang itu mengetahui bahawa kemungkaran boleh dicegah dengan perkataan atau perbuatannya tanpa berlaku kemudharatan ke atasnya. Ketika ini hukumnya adalah wajib.
Ia mengetahui bahawa percakapannya itu tidak mendatangkan faedah, sekiranya ia bersuara nescaya ia akan dipukul. Maka pada ketika ini tidak wajib ke atasnya mencegah kemungkaran tersebut.

Ia mengetahui bahawa tegahannya itu tidak mendatangkan kesan dan di waktu yang sama ia tidak gentar dengan sebarang bahaya. Maka pada ketika ini, hukumnya tidak wajib tetapi sekadar mustahab (sunat) untuk tujuan menzahirkan syiar agama dan melaksanakan tugas penyampaian.

Ia mengetahui bahawa ia akan ditimpa kemudharatan sekiranya ia menegah kemungkaran tersebut, namun kemungkaran itu boleh dihapuskan sekiranya ia bertindak seperti membuang arak dan ia juga mengetahui bahawa ia akan dipukul dengan tindakan tersebut. Maka ketika ini hukumnya tidak wajib tetapi hanya sekadar mustahab (sunat).

Sabda Rasulullah SAW:Maksudnya: Jihad yang paling afdhal ialah menyatakan kalimah yang benar di hadapan pemerintah yang zalim.(Mukhtasor Minhaj Al-Qosidin: 132)

Namun demikian, jika semua pihak berdiam diri, tidak mahu mencegah kemungkaran maka ini akan mengundang laknat Allah. Justeru itu, mestilah ada sebahagian ulama' yang bangun menegah kemungkaran walaupun menanggung risiko kemudharat an. Tidak sepatutnya seluruh umat berpegang dengan kaedah rukhsah (kelonggaran hukum) sebaliknya perlu ada juga di kalangan mereka yang berpegang dengan azimah (hukum asal).

No comments: